Vem är tjuven?

I mitt parkeringshus finns det en skylt som alltid har lyckats fånga min uppmärksamhet. På skylten står det med tydliga bokstäver "Akta dig för tjuven". Inte så märkligt, tycker säkerligen läsaren, men vad skulle ni tro om jag säger att denna tjuv inte verkar existera?
Vem är egentligen denna tjuv? Han eller hon finns varken med i telefonkatalogen eller något annat tillgängligt register. Och när man ringer växeln för att bli kopplad till tjuven får man bara en arrogant respons tillbaka.
Faktum är att jag tillslut insåg att själva frågan är felformulerad. det handlar inte om vem är utan vad är tjuven?
Tjuven är inget annat än en produkt av dagens samhälle, en följd av ledet av orsak och verkan. Kanske, bara kanske, är det dags att dagens politiker börjar behandla sjukdomen, det vill säga orsaken, och inte symptomen, i dagens segregerade klassamhälle?

GEMELLI



Piteå-Tidningen 8 augusti 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0